גודש בצינור השמע

ד"ר אילן בלאו MD

גודש בצינור השמע - אבחון וטיפול

גודש בצינור השמע היא תופעה ידועה, העלולה להופיע בכל גיל. חסימות בתעלת השמע מורידות את איכות החיים בקרב ילדים ומבוגרים ואף עלולות לגרור בעיות בריאותיות קשות. לכן, יש לטפל בתופעה בהקדם ובאופן מקיף, בין השאר באמצעות ניתוח כפתורים. הסימפטומים של גודש בצינור השמע כוללים הופעת צפצופים באוזניים, תחושת גודש מטרידה, סחרחורות ועוד. ניתוח כפתורים הוא כאמור אחד הפתרונות הנגישים והיעילים ביותר לתופעה.

מדוע נוצר גודש בצינור השמע?

חסימה בצינור השמע יכולה להופיע בעקבות הפרעה מולדת במבנה האוזן, אך חלק גדול מהסיבות לה הן אחרות. למשל:

  • פציעה או חבלה המעוותת את מבנה האוזן.
  • חשיפה לזיהומים ויראליים או חיידקיים הגורמים למחלות אף-אוזן-גרון ולהצטברות הפרשה צמיגית החוסמת את צינור השמע.
  • אלרגיות עונתיות הגורמות לגודש בצינור השמע ולהופעת בצקת ברקמות המקיפות אותו.
  • תופעה בשם glue ear – הגורמת להופעת נוזל דביק הממלא את האוזן התיכונה.

הפתרון – ניתוח כפתורים

לגודש בתעלת השמע יש כאמור פתרון פשוט וזמין: ניתוח כפתורים. ה "כפתורים" הם למעשה צינורות זעירים המוחדרים לעור התוף בפעולה כירורגית עדינה אך לא מסובכת. הכפתורים נשארים במקומם בדרך כלל למשך כמה חודשים, במהלכם הם מסייעים לניקוז הנוזלים המצטברים בצינור השמע והפחתת הגודש באזור.

בנוסף, בעצם החדרת הכפתור, נפתח פתח אוורור זו מאפשרת כניסה רציפה של אוויר לחלל האוזן התיכונה דרך עור התוף וכך מתבצע איזון לחץ רציף משני צידי עור התוף והאוזן לא "נסתמת". תדמיינו את זה רגע ללחץ באזניים שכל אחד מאיתנו חווה בנחיתות לדוגמא. הסיבה ללחץ הוא סגירת התעלה ובדרך כלל החדרת אוויר בלחץ (פיהוק, שאיפה חזקה עם אף ופה סגורים) משחררים את החסימה.

 הניתוח מבוצע בילדים תחת הרדמה כללית ובמבוגרים יכול להתבצע בהרדמה מקומית.

האם ניתוח כפתורים לפתרון הגודש בתעלת השמע כרוך בתופעות לוואי?

ניתוח כפתורים מתבצע בהרדמה מלאה אך נחשב לפשוט יחסית ולא כרוך בתהליך החלמה ארוך או כאבים. יחד עם זאת, מי שעבר ניתוח כפתורים רשאי לצלול במקורות מים רק עם אטמי אוזניים, משום שהצינורית היא דו כיוונית ועלולה להחדיר נוזלים לעומק האוזן. רופא אף-אוזן-גרון יכול לבדוק את האוזניים לאחר כמה חודשים ולוודא שהכפתורים נפלטו וכי עור התוף התאחה ואז ניתן לוותר על אטמי האוזניים.

ד"ר אילן בלאו – מומחה ומנתח אף אוזן גרון

מומחה למחלות אף, אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר, עם התמחות על בניתוחים אנדוסקופים של מערות האף (סינוסים) ובסיס הגולגולת. מקבל מטופלים במרפאה בכפר סבא. במרפאה בכפר סבא.

ברוב המקרים, לאחר ניתוח כפתורים לפתרו הגודש בתעלות השמע יוצא/ת המטופל/ת מחדר הניתוח ללא חבישה ומשתחרר/ת לביתו/ה באותו היום.

ד"ר אילן בלאו

ד"ר אילן בלאו, רופא מומחה למחלות אף, אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר, עם התמחות על בניתוחים אנדוסקופים של מערות האף (סינוסים) ובסיס הגולגולת. בוגר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב. ד"ר בלאו סיים את התמחותו במחלקת א.א.ג., בבית חולים "מאיר" בכפר-סבא. מחקר מדעי היסוד שביצע בסיום התמחותו בנושא "חקר השונות של מוצא עצב הפנים", זכה בפרס המועצה המדעית של הסתדרות הרופאים בישראל לעבודות מחקר מצטיינות לשנת 2014.

דילוג לתוכן