ניתוח מחיצת אף-תופעות לוואי

ד"ר אילן בלאו MD

תופעות לוואי במסגרת ניתוח מחיצת אף

ניתוח מחיצת אף מיועד עבור מטופלים הסובלים מסטייה של מחיצת האף – בעיה המתעוררת בעקבות פציעה או חבלה ואף יכולה להופיע באופן מולד. סטייה במחיצת האף גוררת ירידה משמעותית באיכות החיים בעקבות קשיים בנשימה, דלקות כרוניות בסינוסים, צינון, דימומים מהאף ופגיעה בחוש הריח. בנוסף, ניתוח מחיצת אף מתקן גם את הבעיות האסתטיות הנגרמות כתוצאה מהעיוות במחיצת האף.

כיצד מתבצע ניתוח מחיצת אף?

בניתוח מחיצת האף מבוצעת הרמה של רירית המחיצה וע"י כך חשיפת הסחוס והעצם של המחיצה. 

לאחר מכן, מוסרים חלקי המחיצה העקומים, אלא שהפריעו לנשימה ועיוותו את מראה האף, והרירית מוחזרת למקומה. 

מדובר בניתוח המבוצע בהרדמה כללית עם מינימום התערבות כירורגית, כיוון שכל ההליך מתבצע בתוך הנחיר. הניתוח מסתיים ללא חתכים חיצוניים וללא שינוי במראה האף. ברוב המקרים המטופל/ת יוצא/ת מחדר הניתוח ללא חבישת לחץ תוך אפית ומשתחרר/ת לביתו/ה ביום שלמחרת.

יש לציין כי ניתוח מחיצת אף נחשב שגרתי וקליל יחסית. הוא כרוך בהרדמה מקומית, אשפוז קצר והחלמה מהירה. יחד עם זאת, חשוב להכיר את תופעות הלוואי של ניתוח מחיצת אף לפני שניגשים אליו.

אילו תופעות לוואי עלולות להיווצר בעקבות ניתוח מחיצת אף?

מכיוון שמדובר בניתוח יחסית פשוט, גם תופעות הלוואי לא נחשבות לקשות. תופעות לוואי נפוצות של ניתוח מחיצת אף כאבי ראש וסחרחורות, לכן מומלץ לנוח בשכיבה לאחר הניתוח. כחלק מתהליך ההחלמה מחדירים אל האף טמפונים לספיגת הדימום ואלו עלולים להפריע לנשימה. בנוסף, סביר כי אזור הניתוח יהיה אדמדם/סגלגל, תופעה שתחלוף בהדרגה. בכל מקרה יש להקפיד על היגיינה מרבית ולשמור על אזור הניתוח נקי ומחוטא תמידית.

שיעור הסיבוכים הקשים אחרי ניתוח מחיצת הוא נמוך ועומד על כ 1%-2%. אלו הם סיבוכים נדירים, אך בכל מקרה שהם מופיעים יש לגשת מיידית לקבלת טיפול רפואי:

  • תגובה אלרגית לחומרי ההרדמה
  • עלייה בלחץ הדם, קצב הנשימה וקצב הלב כתגובה לחומרי ההרדמה
  • ירידה פתאומית בדופק ובלחץ הדם
  • דימום מסיבי וחריג
  • זיהומים ודלקות
  • פגיעה עצבית
  • פגיעה באיברים הסמוכים לאף
  • חסימה של נתיבי האוויר ותחושת חנק
  • נזק לשיניים או למיתרי הקול

סיבוכים יותר נדירים של ניתוח מחיצת אף כוללים שינויים בצורת האף, דימומים, נקבים באף והתמוטטות של גב האף.

>> לקריאה אודות סיכונים אפשריים בניתוח מחיצת אף, הקליקו על הקישור!

>> לקריאה אודות החלמה מניתוח מחיצת אף, הקליקו על הקישור!

ד"ר אילן בלאו

ד"ר אילן בלאו, רופא מומחה למחלות אף, אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר, עם התמחות על בניתוחים אנדוסקופים של מערות האף (סינוסים) ובסיס הגולגולת. בוגר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב. ד"ר בלאו סיים את התמחותו במחלקת א.א.ג., בבית חולים "מאיר" בכפר-סבא. מחקר מדעי היסוד שביצע בסיום התמחותו בנושא "חקר השונות של מוצא עצב הפנים", זכה בפרס המועצה המדעית של הסתדרות הרופאים בישראל לעבודות מחקר מצטיינות לשנת 2014.

דילוג לתוכן