ניתוח הקטנת קונכיות

ד"ר אילן בלאו MD

ניתוח הקטנת קונכיות

ישנן מספר גישות ניתוחיות לטיפול בקונכיות התחתונות המוגדלות. במרפאה אני מבצע את הניתוח בעזרת סיב אופטי המחובר למצלמה, ומסיר חלק מן הקונכית התחתונה תוך שמירת גדם, על מנת לצמצם את תופעת "סינדרום האף הריק" שמופיע בד"כ עקב כריתת יתר של הקונכיות. כיוון שהניתוח מבוצע בהרדמה כללית מתבקש המטופל לצום ערב הניתוח ולהשתדל לא לעשן.  

ניתוח הסרת קונכיות הינו ניתוח פשוט יחסית שאינו אורך יותר מידי זמן, אך לעיתים הוא מבוצע בשילוב ניתוח ליישור תת רירי של מחיצת אף ואז מדובר על תהליך ארוך קצת יותר ושונה מבחינת ההליך וגם ההחלמה.

לפני ניתוח הקונכיות סותמות את מעבר האוויר
אחרי ניתוח יש מעבר אוויר רחב

 

קונכיות האף ותפקידן

קונכיות האף מסייעות לנו לנשום אוויר נקי, מסונן ובטמפרטורה נכונה. מדובר במעין בליטות הנמצאות משני צידי מחיצת האף, לאורך הנחיר ותפקידן להוביל את האוויר שאנו נושמים בנתיב הנכון ולהפוך אותו לראוי לנשימה על ידי סינון וחימום.

מתי צריך לעבור ניתוח הקטנת קונכיות

בכל נחיר נמצאות 3 קונכיות עצם, תחתונה אמצעית ועליונה, המצופות באותה רירית הקיימת בשאר חלל האף והסינוסים. הקונכית התחתונה היא הגדולה מביניהן והיא אשר יכולה לשנות את גודלה בצורה המשמעותית ביותר בתגובה למצבי אלרגיה או שימוש בתרופות. במקרים קלים ניתן לטפל בנפיחות הזאת באמצעות טיפול תרופתי ולהחזיר את הקונכיות לגודלן הרגיל.

קיימים מקרי קיצון בהם אנו רואים שההגדלה והגודש בקונכיות תחתונות גורמים לקושי בנשימת אף, פגיעה בחוש ריח, נחרה ונזלת מימית כרונית. מקרים אילו בהם הטיפול התרופתי לא עוזר מטופלים באמצעות ניתוח הקטנת קונכיות תחתונות.

החלמה ותופעות לוואי מניתוח הקטנת קונכיות

כיוון שמדובר בניתוח ללא חתכים ותפרים, ברוב המקרים המטופל/ת יוצא/ת מחדר הניתוח ללא חבישת לחץ תוך אפית ומשתחרר/ת לביתו/ה ביום שלמחרת. הוא צריך להחליף מידי יום את התחבושות באף, מתבקש להימנע מחשיפה לשמש ומשתיית משקאות חמים. תופעות הלוואי הם בד"כ דימומים מהנחיריים ורגישות לחומרי ההרדמה אם יש.  ברוב המקרים חוזר המטופל לפעילות סדירה תוך שבוע.

 

כיוון שניתוח הקטנת קונכיות מבוצע מתוך הנחיריים לא יראו  חתכים חיצוניים ולא יהיה שינוי במראה האף. בסוף הניתוח מוחדרות תחבושות גליליות לאף המטופל והוא נשאר להשגחה של יום אחד ומשתחרר למחרת אם הכל כשורה .

ד"ר אילן בלאו

ד"ר אילן בלאו, רופא מומחה למחלות אף, אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר, עם התמחות על בניתוחים אנדוסקופים של מערות האף (סינוסים) ובסיס הגולגולת' אותה עבר בתוכנית הכשרה ייחודית בקנדה. בוגר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב. ד"ר בלאו סיים את התמחותו במחלקת א.א.ג., בבית חולים "מאיר" בכפר-סבא. מחקר מדעי היסוד שביצע בסיום התמחותו בנושא "חקר השונות של מוצא עצב הפנים", זכה בפרס המועצה המדעית של הסתדרות הרופאים בישראל לעבודות מחקר מצטיינות לשנת 2014.

דילוג לתוכן