יישור מחיצת האף וטיפול בקונכיות

ד"ר אילן בלאו MD

יישור מחיצת האף וטיפול בקונכיות

בדרך כלל, כשחושבים על ניתוחי אף, מיד עולה אסוציאציה של ניתוחים פלסטיים שמטרתם לשנות את צורת האף למטרות אסתטיות. כדאי לדעת כי תחום ניתוחי האף הוא לא אסתטי גרידא והוא כולל מגוון ניתוחים שנועדו בראש ובראשונה לפתור בעיות בריאותיות קשות. הניתוחים האלו מיועדים בדרך כלל למי שלא מגיב היטב לטיפול שמרני ויש צורך בצעדים משמעותיים על-מנת לפתור את בעיות הנשימה מהן הוא סובל.

 

בעיית הקונכיות והחסימה האפית יכולה להיות קשורה במבנה המחיצה ועל כן שני התהליכים הללו, יישור מחיצה והקטנה קונכיות, נאמרים לעיתים בנשימה אחת. אבל בואו קודם נבין מה תפקידו של כל אחד מההליכים הכירורגים הללו.

ניתוח הקטנת קונכיות

קונכיות האף ממוקמות בצדי האף והן נחוצות לסינון האוויר שאנו נושמים וחימום שלו. הקונכיות בנויות עצם וסביבה רקמה ועטופות ברירית של חלל האף. לעיתים נוצר מצב דלקתי בו קיימת חסימה אפית ניכרה עקב חסימה אפית וחוסר יכול לסנן את האוויר. במקרה כזה, כאשר הדלקת מחריפה והמטופל אינו מגיב לתרופות יש לבצע ניתוח הקטנת קונכיות

ניתוח יישור מחיצות האף

מחיצת האף היא החלק הסחוסי בין הנחיריים. ניתוח ליישור מחיצת האף נחוץ במקרים בהם יש עקמת במחיצה זו והיא סוטה לכיוון נחיר אחד. כתוצאה מכך, דרכי האוויר סתומות ועלולות להתעורר בעיות בריאותיות כגון: צינונים חוזרים ונשנים, סינוסיטיס כואב, תתרנות, דימומים מהאף ומראה מעוות ולא אסתטי של האף. עקמת במחיצת האף יכולה להיות מולדת ויכולה להיווצר כתוצאה מחבלה קשה, אך בכל מקרה ניתוח ליישור המחיצה יכול לפתור את הבעיה ואת הסימפטומים הנלווים לה.

הקשר בין שני הניתוחים

יש קשר הדוק בין ניתוח הקטנת קונכיות לניתוח יישור מחיצת האף. כשיש סטייה במחיצת האף, קונכיות האף נוטות להתנפח משום שהגוף מסנן דרכן אוויר כפיצוי על החשיפה המוגברת בנחיר שאינו סתום עקב סטיית המחיצה. לכן, יש מרקים, בהם יישור מחיצת האף יפתור באופן משביע רצון את שתי הבעיות  ויכול להיות הדרך הטובה ביותר להפחתת הנפיחות בקונכיות. יש מקרים בהם לא לא ניתן להימנע מכריתת הקונכיות והרופא מבצע את ההליך בתום יישור המחיצה.  

ד"ר אילן בלאו מומחה א.א.ג ומנתח

ד"ר אילן בלאו, רופא מומחה למחלות אף, אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר, עם התמחות על בניתוחים אנדוסקופים של מערות האף (סינוסים) ובסיס הגולגולת

ד"ר אילן בלאו

ד"ר אילן בלאו, רופא מומחה למחלות אף, אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר, עם התמחות על בניתוחים אנדוסקופים של מערות האף (סינוסים) ובסיס הגולגולת. בוגר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב. ד"ר בלאו סיים את התמחותו במחלקת א.א.ג., בבית חולים "מאיר" בכפר-סבא. מחקר מדעי היסוד שביצע בסיום התמחותו בנושא "חקר השונות של מוצא עצב הפנים", זכה בפרס המועצה המדעית של הסתדרות הרופאים בישראל לעבודות מחקר מצטיינות לשנת 2014.

דילוג לתוכן