ניתוח סינוסים - FESS

ד"ר אילן בלאו MD

ניתוח סינוסים (FESS) אנדוסקופי

ניתוח סינוסים –  FESS – מבוצע על ידי ד"ר אילן בלאו באופן אנדוסקופי. האנדוסקופ הינו צינור דק, המכיל סיבים אופטיים מובילי אור, אשר מוכנס דרך הנחיר.

בניגוד לטיפולי העבר, לא נדרש יותר לבצע חתך חיצוני בעור (מלבד במספר פרוצדורות המבוצעות לעיתים במערת המצח הסינוס הפרונטלי). ניתוח סינוסים מבוצע לחולים שלא השתפר מצבם בתגובה לטיפול תרופתי ומטרתו  להשיב את האוורור התקין לסינוס אחד או יותר. השבת האוורור אפשרית באמצעות הסרת החסימה או הרחבת פתחי הסינוסים (ostia) אל חללי האף והסרת הרקמה חולה מחללי הסינוסים. 

צעדים אילו משקמים או משפרים את הניקוז והאוורור של הסינוס החולה ומחזירים את תפקוד האף הטבעי במידת האפשר. גודל הניתוח תלוי במספר הסינוסים החולים, חומרת הסינוסיטיס ובסוג הספציפי של המחלה הקיימת בסינוס.

ניתוח סינוסים אנדוסקופי תפקודי אורך בין שעה ל-3 שעות, כתלות במורכבות הניתוח.

מהם הסינוסים?

הסינוסים ומעברי האף מצופים ברירית ורודה המפרישה ריר. כמות משמעותית של ריר מגן מתנקזת אל חללי האף דרך פתחים זעירים הנקראים ostia. ניקוז זה עוזר לשמור עליהם נקיים ולחים. לצורך תפקוד תקין לסינוס חיב להיות אוורור טוב. פתחים אלו (ostia) יכולים להחסם ע"י:

  • רירית מעובה כתוצאה מאלרגיה או זיהום ע"י נגיף, חיידק או פטריה.
  • פוליפים באף (עיבוי רירית בצורה של שק).
  • נזק לרקמה כתוצאה מטראומה.

כאבי סינוסים וחומרתם

רירית האף והסינוסים מייצרת ריר באופן קבוע. במידה והריר אינו יכול להתנקז כיאות דרך פתחי הסינוסים אל חללי האף, נוצר תת אוורור של הסינוסים אשר מפתחים דלקת והופכים פגיעים יותר לזיהומים. כאב פנים, כאב ראש, ריר סמיך וירוק, אטימות אף ופגיעה בחוש הריח מתרחשים כתלות בעוצמת הדלקת והזיהום. 

כאשר הזיהום נמשך זמן רב המחלה נקראת סינוסיטיס כרונית. כאשר קיימות "תקופות שקט" בין התלקחויות חוזרות של המחלה, היא נקראת סינוסיטיס חריפה חוזרת. בדרך כלל מחלה חריפה אקוטית מטופלת תרופתית. מחלה כרונית לעיתים מצריכה התערבות ניתוחית בה מרחיבים את פתחי הסינוסים הטבעיים לצורך שיפור ניקוזם.

מתי יש לבצע ניתוח סינוסים – FESS?

זיהומים – קיימים מקרים בהם זיהום פטרייתי ממלא את חלל הסינוסים. מקרה כזה מצריך ניתוח סינוסים אנדוסקופי.

אלרגיות – אלרגיה יכולה להתבטא בבעיות אף כגון נזלת תמידית, אטימות אף, פוליפים אפיים חוסמים ודלקות סינוסים כרוניות. אלרגיה מטופלת בטיפול תרופתי ובמסגרת מרפאה אלרגית. במקרים בהם הטיפול השמרני נכשל מתבצע ניתוח שמטרתו שיפור נשימת האף ופתרון לדלקות הסינוסים החוזרות.

גידולים – גידולי אף וסינוסים שפירים שהשכיח מביניהם הינו inverted papilloma מטופלים ע"י ניתוח אנדוסקופי. בעבר ניתוח זה הצריך חתכים חיצוניים בפנים אולם כעת ניתוח זה מבוצע כולו דרך הנחיריים ללא חתך חיצוני כלל.

גידולי אף וסינוסים ממאירים הנם נדירים אך כמובן ניתנים לטיפול ניתוחי או קרינתי.

ניתוח סינוסים – FESS – באמצעות אנדוסקופ

האנדוסקופ נותן למנתח תמונה טובה של חלל האף, מבט "מעבר לפינה" של פתחי הסינוסים ושל חללי הסינוסים. בדיקה אנדוסקופית של חללי האף והסינוסים מאפשרת טכניקה ניתוחית עדינה להסרת רקמה חולה ופוליפים באמצעות מכשירים המועברים גם הם לחלל האף דרך הנחיר

הכנה לניתוח סינוסים

ההכנה לניתוח סינוסים מתמקדת ב 3 שלבים עיקריים שלפני הניתוח. בשלב הראשון הרופא המנתח חייב להכיר את ההיסטוריה הרפואית של המטופל. כיוון שמידע רפואי הינו מידע חסוי,  חובת המטופל לפרוש בפני המנתח את העבר הרפואי, מחלות, ניתוחים וכו' …

בשלב הבא יחליט הרופא אם הוא רוצה לתת טיפול תרופתי לפני הניתוח. הטיפול התרופתי תלוי בעוצמת המחלה.

חשוב: הפסקת עישון לפני הניתוח תורמת להחלמה.  כהכנה לניתוח סינוסים על המטופל להפסיק לעשן 3 שבועות לפני הניתוח.

מעבר למידע המתקבל מהרופא על הניתוח וההכנה אליו, חשוב להכיר גם את הסיכונים הנלווים לניתוח סינוסים.

ברוב המקרים, לאחר ניתוח סינוסים, יוצא/ת המטופל/ת מחדר הניתוח ללא חבישת לחץ תוך אפית. המטופל/ת משתחרר/ת לביתו/ה ביום שלמחרת.

ד"ר אילן בלאו

ד"ר אילן בלאו, רופא מומחה למחלות אף, אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר, עם התמחות על בניתוחים אנדוסקופים של מערות האף (סינוסים) ובסיס הגולגולת' אותה עבר בתוכנית הכשרה ייחודית בקנדה. בוגר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב. ד"ר בלאו סיים את התמחותו במחלקת א.א.ג., בבית חולים "מאיר" בכפר-סבא. מחקר מדעי היסוד שביצע בסיום התמחותו בנושא "חקר השונות של מוצא עצב הפנים", זכה בפרס המועצה המדעית של הסתדרות הרופאים בישראל לעבודות מחקר מצטיינות לשנת 2014.

דילוג לתוכן