ההבדל בין ניתוח סינוסים מורכב לפשוט

ד"ר אילן בלאו MD

הבדל בין ניתוח סינוסים לניתוח סינוסים מורכב

אחד הניתוחים הנפוצים ביותר בתחום רפואת אף אוזן גרון הוא ניתוח סינוסים. מדובר בניתוח שיכול להעלות משמעותית את רמת החיים של אנשים הסובלים מבעיות סינוסים כרוניות, הגורמות לכאבים, אי נוחות, תחושה מטרידה וירידה באיכות החיים.

בעבר, ניתוח סינוסים היה נחשב הליך מסוכן, מורכב ופולשני שהיה כרוך בהחלמה קשה וארוכה. אך כיום, ניתוח סינוסים מתבצע עם טכנולוגיה רפואית חדשנית, המאפשרת למנתחים לנהל אותו בקלילות יחסית ולמנותחים להחלים במהירות ולחזור לשגרת חייהם.

אז מה ההבדל בין ניתוח סינוסים פשוט למורכב?

ניתוח סינוסים פשוט מתייחס לאחד מן הסינוסים הקדמיים, לדוגמא הסינוס המקסילארי או הסינוסים האתמואידאליים הקדמיים.

לעומתו, ניתוח סינוסים מורכב, מתייחס לסינוסים הממוקמים בעומק הגולגולת (לדוגמא, הסינוס הפרונטאלי, או הסינוס הספנואידאלי), אשר מחייבים מיומנות רבה יותר של המנתח עקב מורכבות הפעולה והבנה מעמיקה יותר באנטומיה של הסינוסים.

ההחלטה על איזה ניתוח נדרש לביצוע, תתקבל ע"י המנתח לפי הממצאים הקליניים והבדיקות השונות אשר יציגו את מצב הסינוסים.

ניתוח סינוסים אנדוסקופי

לפני שנדבר על הניתוח עצמו, נבין מהם מקרים בהם נדרש ניתוח. הסינוסים ומעברי האף מצופים ברירית המפרישה ריר, שבמצב תקין אמור להתנקז אל חללי האף דרך פתחים זעירים הנקראים ostia. ניקוז זה עוזר לשמור עליהם נקיים ולחים. לעיתים הפתחים הללו נחסמים מסיבות שונות וגורמים לדלקת. כאשר הדלקת לא ניתנת לטיפול על ידי אנטיביוטיקה והיא חוזרת מידי פעם, זה אומר שהיא הפכה לדלקת כרונית שזה מצב המצריך ניתוח.

 כאמור, בעבר ניתוח סינוסים כלל שימוש באמצעים פולשניים שגרמו למהלך הניתוח להיות מורכב ואף לסכן את המנותח. כיום, נהוג לבצע ניתוח סינוסים אנדוסקופי, במהלכו מחדירים לחלל האף סיבים אופטיים עדינים המחוברים למצלמות וידאו זעירות. המנתח מביט ישירות באזורים הבעייתיים ומגיע אליהם בקלות באמצעות מכשור הממוקם על הסיבים האופטיים. 

מי שעובר ניתוח סינוסים אנדוסקופי, נהנה מכמה יתרונות שאין בניתוח סינוסים מורכב:

  • זמן אשפוז קצר והחלמה מהירה ולאחר מכן חזרה לשגרה.
  • זמן הניתוח קצר ולכן הסיכוי לסיכונים בזמן הניתוח ולסיבוכים אחריו, פוחת משמעותית.
  • שלא כמו ניתוח סינוסים מורכב, ניתוח אנדוסקופי ניתן לבצע במידת הצורך בהרדמה מקומית בלבד.
  • האזורים הבריאים בחלל האף לא נפגעים בתהליך.
  • ניתוח סינוסים מורכב עלול להשאיר צלקות וחתכים ואילו ניתוח סינוסים אנדוסקופי לא מותיר כאלו.
  • ניתוח סינוסים אנדוסקופי מתאים למטופלים בכל גיל ובכל מצב, כולל ילדים ו/או מנותחים אשר לא הגיבו לטיפול רפואי סטנדרטי הנהוג במקרים של בעיות סינוסים.
  • הניתוח מאפשר הוצאת פוליפים וניקוז הפרשות מאזור העין, על-מנת להפחית משמעותית את הסיכוי לכך שהבעיה תחזור שוב.
  • נמצא כי התוצאות והתועלת של ניתוח סינוסים אנדוסקופי משמעותיים יותר מאשר בניתוח סינוסים מורכב.
כבכל פרוצדורה רפואית, קייימים גם סיכונים בניתוח סינוסים אנדוסקופי (FESS) ולכן חשוב להכירם!

ד"ר אילו בלאו – מומחה א.א.ג ומנתח

ד"ר אילן בלאו, רופא מומחה למחלות אף, אוזן, גרון וניתוחי ראש צוואר, עם התמחות על בניתוחים אנדוסקופים של מערות האף (סינוסים) ובסיס הגולגולת, אותה עבר בתוכנית הכשרה ייחודית בקנדה.

ד"ר אילן בלאו

ד"ר אילן בלאו, רופא מומחה למחלות אף, אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר, עם התמחות על בניתוחים אנדוסקופים של מערות האף (סינוסים) ובסיס הגולגולת. בוגר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב. ד"ר בלאו סיים את התמחותו במחלקת א.א.ג., בבית חולים "מאיר" בכפר-סבא. מחקר מדעי היסוד שביצע בסיום התמחותו בנושא "חקר השונות של מוצא עצב הפנים", זכה בפרס המועצה המדעית של הסתדרות הרופאים בישראל לעבודות מחקר מצטיינות לשנת 2014.

דילוג לתוכן