סיבוכי ניתוח FESS

ד"ר אילן בלאו MD

סיבוכי ניתוח FESS

בעיות כרוניות בסינוסים יכולות להוריד משמעותית את איכות החיים של אלו הסובלים מהן ולגרום להן לסבל, כאבים וקשיי נשימה. כדי לפתור את הבעיה בצורה קונבנציונלית ויעילה, ניתן לבצע כמה פעולות, שאחת מהן היא ניתוח FESS – Functional Endoscopic . כמו בכל הליך כירורגי יש משמעות לניסיון הרופא המנתח בתוצאות הניתוח, בסיבוכים ובסיכונים שהוא טומן בתוכו.  ד"ר אילן בלאו הוא מנתח מומחה ובעל התמחות על בניתוחי סינוסים ומאחוריו עשרות ומאות שעות ניתוח מוצלחות

ההבדל בין ניתוח FESS לניתוחי סינוסים אחרים

ההבדל הבולט בין ניתוח FESS לשיטות ניתוח אחרות הוא שבתהליך של ניתוח FESS לא מבצעים חתכים בעור הפנים וכך המטופל לא סובל לאחר מכן מצלקות וכאבים. ניתוח FESS הוא אנדוסקופי, כלומר כולל החדרה של סיב אופטי דק וארוך אל תוך חלל הסינוסים שמאפשרת לבצע את כל הפעולות הנדרשות להקלה במצב: ניקוז נוזלים שהצטברו, הסרת רקמות המפריעות לניקוז תקין, הסרת פוליפים במידת הצורך ועוד.

ההכנה לניתוח

ניתוח FESS מבצעים בהרדמה מלאה, לאחר צום של כמה שעות. כמו כן לרוב עורכים צילום CT לפני הניתוח על-מנת שהרופא יוכל לבחון את מבנה הסינוסים ואת מצבם וידע היכן להתמקד.

ניתוח FESS עלול להסתבך

כמו כל ניתוח, גם ניתוח FESS עלול לגרום לסיבוכים, אך יש לציין כי אלו סיבוכים נדירים וכי הסיכוי להם נמוך משמעותית מהסיכונים של ניתוחים אחרים – בטח כאשר הם מבוצעים אצל מומחה בתחום. בין סיבוכי ניתוח FESS ניתן למנות התפתחות זיהום, הפרעות בראייה, אובדן תחושה בפנים, פגיעה בחוש הריח, פגיעה במחיצת האף ודליפה בנוזל המוח – שניתן לתקן מיידית תוך כדי ניתוח. בנוסף לסיבוכים האלו, יש אחרי ניתוח FESS כמה תופעות לוואי מוכרות ונפוצות כגון: כאבי ראש, סחרחורות, תחושת גודש באף, כאבי שיניים, הפרשות ודימומים. תופעות אלו לרוב חולפות לאחר ימים ספורים.

האם ניתוח FESS שווה את הסיכון?

עבור מי שסובל מבעיות סינוסים, ניתוח FESS הוא פתרון מעולה, גם לנוכח הסיכוי לסיבוכים ותופעות לוואי לא נעימות. לאחר הניתוח יש להימנע מחשיפה לשמש, לא לעסוק בפעילות גופני ולא לצרוך משקאות חמים ואוכל חם וחריף, אך הסיבוכים הרציניים הם כאמור נדירים ביותר ורוב ההחלמה מסתיימת תוך ימים בודדים שלאחריהם ניתן ליהנות מחיים ללא בעיות סינוסים. לכן, התועלת בניתוח FESS עולה על הסיכון.

ד"ר אילן בלאו  – מומחה א.א.ג ובעל התמחות על בניתוחי סינוס מורכבים.

ד"ר אילן בלאו בעל התמחות על  בניתוחי סינוסים אנדוסקופיים. למרות שיש שבניתוח כזה יש סיכוי לסיבוי העובדה כי הוא נעשה אצל מומחה מורידה את הסיכון למינימום גם של הניתוח וגם שדל ההחלמה כיוון שבד"כ ללא חתכים וללא תפרים מיותרים.

ברוב המקרים, לאחר ניתוח קד שלישי יוצא/ת המטופל/ת מחדר הניתוח ללא חבישת לחץ תוך אפית. המטופל/ת משתחרר/ת לביתו/ה ביום שלמחרת.

ד"ר אילן בלאו

ד"ר אילן בלאו, רופא מומחה למחלות אף, אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר, עם התמחות על בניתוחים אנדוסקופים של מערות האף (סינוסים) ובסיס הגולגולת. בוגר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב. ד"ר בלאו סיים את התמחותו במחלקת א.א.ג., בבית חולים "מאיר" בכפר-סבא. מחקר מדעי היסוד שביצע בסיום התמחותו בנושא "חקר השונות של מוצא עצב הפנים", זכה בפרס המועצה המדעית של הסתדרות הרופאים בישראל לעבודות מחקר מצטיינות לשנת 2014.

דילוג לתוכן