החלמה מניתוח מחיצות האף

ד"ר אילן בלאו MD

החלמה מניתוח מחיצות האף וסינוסים

ניתוח מחיצת האף מתקיים כאשר מחיצת האף עקומה והמטופל סובל בעיות נשימה/נחירות ורמה של הפרעה לאיכות החיים.  בניתוח זה מבוצעת הרמה של רירית המחיצה וע"י כך חשיפת הסחוס והעצם של המחיצה. לאחר מכן מוסרים חלקי המחיצה העקומים והרירית מוחזרת למקומה. ניתוח מחיצת האף מבוצעת תחת הרדמה כללית ובטכנולוגיה אנדוסקופית, מה שאומר שהמנתח לא מבצע חתכים ולא משנה את מבנה האף, דבר שמאוד מקל על ההחלמה. 

התאוששות והחלמה לאחר ניתוח אף

לאחר הניתוח מועבר המטופל לחדר התאוששות. בהמשך תבוצענה בדיקות עיניים חוזרות על מנת לגלות בעיות עיניים, אם קיימות, מוקדם ככל האפשר ולטפל בהן מיידית. בעיות עיניים לאחר ניתוח FESS אינן שכיחות והן קורות בשכיחות נמוכה מאחד ל 100 מנותחים.

המטופל יכול להשתחרר לביתו כבר ביום הניתוח או להישאר בבית החולים עד לבוקר למחרת. יש לארגן מלווה לסיוע בהגעה הביתה

טיפול וחבישה בזמן החלמה מניתוח מחיצות האף

כחלק מהחלמה מניתוחי סינוסים, לעיתים יש צורך בחבישה בפנים האף שתוסר זמן מה לאחר הניתוח. יתכן והמטופל ירגיש מלאות אפית אך זה טבעי אחרי ניתוח סינוסים. הפרשה דמית בתחילה ובהמשך הפרשה חומה מהאף נחשבת תקינה אפילו עד 3 שבועות לאחר הניתוח. יתכן ויהיה צורך בטיפול אנטיביוטי למשך שבוע לאחר הניתוח ולעיתים ינתן גם טיפול בסטרואידים.

יש לבצע שטיפות אף במי מלח בד"כ החל מיום לאחר הניתוח. המנתח יכול להמליץ על שימוש בתרסיס מי מלח ותרסיס סטרואידלי לאף.

נתן להתחיל בקינוח אף עדין ביום שלאחר הניתוח. לעיתים נדירות, זה יכול לגרום להופעת נפיחות פתאומית סביב העין. אם נפיחות כזו קורית, עליך להתקשר מיד למנתח או לצוות הרפואי.

המנע/י מאבק, עשן, אש או כל דבר אחר שעלול לגרום לגירוי האף. המנע/י מעישון כי עישון מעכב החלמה.

מעקב רפואי אחרי ניתוח מחיצות האף

בביקורים במרפאה בתקופה שלאחר הניתוח, המנתח יבדוק את הליך ההחלמה. בהרדמה מקומית באף, המנתח יוכל להשתמש באנדוסקופ להוצאת קרישי דם ישנים וגלדים מחלל האף. טיפול זה מסייע במניעת חסימת פתחי הסינוסים שנפתחו זה עתה בניתוח.

דילוג לתוכן