הרחבת תעלת האוזן

ד"ר אילן בלאו MD

מתי נדרשת הרחבת תעלת האוזן?

 

אחד הפתרונות הטובים ביותר לתיקון ושיפור התפקוד של תעלת השמע, הוא ניתוח בלון באוזן. בעבר היו מטפלים בבעיה על-ידי תרופות להורדת הגודש באף, נטילת סטרואידים או ניתוח בו הוחדרה צינורית אוורור לעור התוף. החיסרון של שיטות אלו הוא שהן היו מבוססות על טיפול עקיף, שלא באמת פתר את שורש הבעיה. ניתוח בלון לאוזן מביא לתוצאות טובות יותר מכל הטיפולים הללו ולכן נחשב כיום כפתרון האידיאלי לתופעות הנגרמות כתוצאה מתפקוד לקוי של תעלת השמע.

מהו ניתוח בלון להרחבת תעלות האוזן?

כולנו מכירים את תחושת הלחץ באוזניים כאשר מטוס נוחת או כאשר אנחנו יורדים בדרך מירושלים. התחושה הזאת נובעת מהפרשי הלחץ הנוצר בתעלה המחברת בין חלל האף לאוזן.

ניתוח בלון באוזן הוא ניתוח חדש יחסית העוזר לאנשים הנמצאים רוב הזמן בתחושת האטימות הזאת ועלולים אף לסבול מירידה בשמיעה וכאבים, כמו כן, נועד הניתוח לטפל בתפקוד לקוי של תעלת השמע על ידי החדרת בלון ייעודי המאפשר הרחבה של החלק הסחוסי של התעלה. 

הבלון מאוורר את תעלת השמע ומאפשר ניקוז של נוזלים בצורה תקינה. הניתוח מבוסס על טכנולוגיה חדישה, המחליפה פתרונות מסורתיים יותר אשר לוו בתוצאות חלקיות בלבד. כגון:

  • דלקות חוזרות באוזניים
  • תחושת גודש
  • ירידה בשמיעה
  • הצטברות נוזלים באוזן
  • עיוותים בעור התוף
  • קושי לאזן לחצים באוזן – בטיסות, ירידות תלולות, צלילה מתחת למים וכדומה.

כל התופעות הללו מורידות משמעותית את איכות החיים של הסובלים מהן ולעיתים עלולות להוות סכנה בריאותית ממשית גם לילדים וגם למבוגרים. אולם אם פעם היה מדובר בגזירת גורל שלא ניתן לרפא אותה, ניתוח בלון באוזן שם לכך סוף וכיום זהו אחד הניתוחים הנפוצים בתחום האף-אוזן-גרון בארץ ובעולם.

מהלך ניתוח בלון להרחבת תעלות

ניתוח בלון באוזן מיועד לילדים ומבוגרים ונחשב קל יחסית – הוא נעשה תחת הרדמה כללית קצרה, ללא חתכים חיצוניים. הניתוח מבוצע על-ידי הסתכלות אנדוסקופית דרך אחד מנחירי האף והחדרה של הבלון דרך הנחיר אל תוך החלק הסחוסי של תעלת השמע. לאחר ההחדרה, הבלון מנופח עם מי מלח אטמוספריים ועל ידי הניפוח הוא מרחיב את תעלת השמע ומאפשר שיפור בשמיעה. בתום הניתוח הבלון מרוקן מאוויר ומוצא מהאוזן, כך שהמטופל הולך לביתו ללא תחושות לחץ וללא טיפול פולשני הכולל חתכים ותפרים.

ד"ר אילן בלאו – מומחה ומנתח אף אוזן גרון

ד"ר אילן בלאו מומחה בניתוחי סינוסים אנדוסקופיים ובניתוחי בלון באוזן לתיקון חסימות ולשיפור השמיעה. הגישה החדשנית בניתוח בלון מאפשרת לבצע כניסה, הרחבה ויציאה מהאוזן ללא חתכים וללא תפרים מיותרים. לפני ההחלטה על ניתוח בלון יש צורך בבדיקה מקיפה, כולל בדיקת שמיעה וטימפנומטריה (בדיקת לחצים בחלל אוזן תיכונה) וכן בדיקה אנדוסקופית לשלילת גורמים אחרים לבעיה.

הניתוח נעשה בשיטה אנדוסקופית מתקדמת ולכן בתום ניתוח בלון להרחבת תעלות האוזן יוצא המטופל לביתו ללא תפרים וללא כאבים 

ד"ר אילן בלאו

ד"ר אילן בלאו, רופא מומחה למחלות אף, אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר, עם התמחות על בניתוחים אנדוסקופים של מערות האף (סינוסים) ובסיס הגולגולת. בוגר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב. ד"ר בלאו סיים את התמחותו במחלקת א.א.ג., בבית חולים "מאיר" בכפר-סבא. מחקר מדעי היסוד שביצע בסיום התמחותו בנושא "חקר השונות של מוצא עצב הפנים", זכה בפרס המועצה המדעית של הסתדרות הרופאים בישראל לעבודות מחקר מצטיינות לשנת 2014.

דילוג לתוכן