ניתוח מחיצת אף

יישור ותיקון מחיצת האף

ד"ר אילן בלאו MD

ניתוח מחיצת האף

 

בניתוח מחיצת האף מבוצעת הרמה של רירית המחיצה וע"י כך חשיפת הסחוס והעצם של המחיצה. בשלב הבא מסיר המנתח את חלקי המחיצה העקומים ומחזיר את רירית המחיצה למקומה. הניתוח מבוצע בהרדמה כללית בדרך כלל ובתוך הנחיר כך שאין חתכים חיצוניים ואין שינוי במראה האף. ברוב המקרים המטופל/ת יוצא/ת מחדר הניתוח ללא חבישת לחץ תוך אפית. המטופל/ת משתחרר/ת לביתו/ה ביום שלמחרת.

מחיצת אף תקינה
מחיצת אף לא תקינה

ניתוח ותיקון מחיצת אף

חלל האף נחלק לשני נחיריים ע"י מחיצה הבנויה עצם בחלקה האחורי וסחוס בחלקה הקדמי. במקרים רבים, מחיצה זו איננה ישרה כך שנפחו של נחיר שמאלי אינו זהה לנפחו של הימני. ברוב המקרים, אין לכך כל השפעה על נשימת האף או מחלות אחרות ואין צורך בטיפול.

חשיבות ניתוח תיקון מחיצת אף

כאשר אין השפעה על הנשימה, הבעיה נחשבת לאסתטית, אולם, קיימים מקרים בהם סטיית מחיצה זו גורמת לקושי בנשימת אף, פגיעה בחוש ריח, נחרה ואפילו דלקת סינוסים, אם סטיית המחיצה מפריעה לניקוזו של הסינוס. במקרים אלו הבעיה הופכת להיות רפואית נטו, היא גורמת לדלקות חוזרות ונשנות בסינוסים, לפגיעה באיכות האוויר שאנחנו נושמים ובפגיעה כללית באיכות החיים. מקרים אלו מחייבים התערבות כירורגית ומטפלים בה ע"י ניתוח יישור תת רירי של מחיצת אף.

ניתוח מחיצת אף – החלמה

ניתוח מחיצת אף מבוצע בדרך כלל בהרדמה כללית כך שהמטופל אינו מרגיש דבר. בנוסף, אנו עושים הכל על מנת לא להשאיר חבישת לחץ בתוך האף שגורמת לאי נוחות ולעיתים סבל של המנותח ובעיקר בזמן הוצאתה.

מיד לאחר יציאת המטופל מחדר ניתוח, ירגיש המטופל את השינוי וינשום בצורה חופשית מהאף, כעבור שעתיים בערך האף יתחיל לזרזף (בד"כ יותר מצד שמאל אם עבר ניתוח מחיצה), ולאחר כשעתיים בערך יפסק הדימום הקל עקב קרישי דם שיסתמו את הזליגה.

במסגרת תהליך ההחלמה ובמהלך השבוע הראשון עדיין קיימת הרגשת לחץ בפנים, ולעיתים הפרשה דמית (לא דימום) שנמשכת כשבוע. האף יהיה סתום במשך כ 3 שבועות (לעיתים פחות ולעיתים יותר), עקב קרישי דם וגלדים ולאחר חודש תורגש תוצאת הניתוח הרצויה.

ד"ר אילן בלאו

ד"ר אילן בלאו, רופא מומחה למחלות אף, אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר, עם התמחות על בניתוחים אנדוסקופים של מערות האף (סינוסים) ובסיס הגולגולת' אותה עבר בתוכנית הכשרה ייחודית בקנדה. בוגר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב. ד"ר בלאו סיים את התמחותו במחלקת א.א.ג., בבית חולים "מאיר" בכפר-סבא. מחקר מדעי היסוד שביצע בסיום התמחותו בנושא "חקר השונות של מוצא עצב הפנים", זכה בפרס המועצה המדעית של הסתדרות הרופאים בישראל לעבודות מחקר מצטיינות לשנת 2014.

דילוג לתוכן